Manden de kaldte Rolex
Et sted i Østeuropa, før det hele ramlede …
Den store leder viser vejen mod en lysende fremtid. Den talentfulde maler skaber billederne af ham – livagtige, inspirerende. Maleren forelsker sig i en kvinde der forstyrrer hans penselstrøg og hans tro på den store leder for altid. Deres møde skaber familiære forviklinger og de indlemmes i dramatiske politiske begivenheder.
Den britiske instruktør Alex Byrne og Batidas musikalske ensemble har skabt en kulsort komedie. En farverig og underholdende fortælling fra en ikke særlig fjern fortid.
Masser af levende musik.
TIL FORMIDLERE
Forslag til samtaleemner:
- Livet i Østeuropa før murens fald
- Diktatur og magtfuldkommenhed
- Fællesskab i fattigdom
- Kærlighed kontra karriere
- Stigmatisering af etniske grupper
- Kunstens rolle i samfundet
- Alder: Fra 12 år
- ALDERSGRUPPE Fra 12 år
- PRIS eks. moms 20.000 kr. ved max 150tilskuere; 30.000 kr. ved max 300 tilskuere
- REFUSION godkendt
- VARIGHED 75 min.
- SPILLEAREAL bredde 8 m, dybde 7 m, højde 4 m
- TEKNISKE KRAV 380 V, 3×16 A
- MØRKLÆGNING kræves
- MEDVIRKENDE 9
VIDEOER OG FOTOS LÆNGERE NEDE PÅ SIDEN
- Video-teaser (1 min. 20 sek.)
- Video af hele forestillingen (72 min.)
- Fem fotos til download.
ANMELDELSE I TEATERAVISEN
“…Digitale virkemidler har for længst holdt deres indtog i dansk børneteater, men i ‘Manden de kaldte Rolex’ er der intet hipt eller fancy. Derimod skaber den livlige spillestil, musikken og genbrugstøjet et autentisk nærvær i forestillingen, der sætter fokus på løgn og sandhed i et land og en familie under den (is)kolde krig. Ordet roma bliver aldrig nævnt. Men kvindernes lange, kulørte skørter, deres stramme hovedtørklæder og Søren Ovesens festlige patriark, Papa, signalerer klart, hvilken kultur de tilhører. Det samme gør dansen og musikken, hvis inciterende blanding af eksotiske og klassiske instrumenter er en forrygende fornøjelse…”
“…Batidas bramfrie musikalske udfoldelser og frodige komik gennemsyrer forestillingens barske historie om tab og frygt og angiveri. Den bliver en livsbekræftende fabel om at overleve med sin menneskelighed i behold, selv om det er ikke nemt. Historiens gang kan ikke stoppes, men den kan vendes. Hos Batida foregår det heldigvis med smil på læben og fejende festlig musik…”
Læs hele anmeldelsen ‘Musikalsk historieskrivning’ i Teateravisen.dk.